Rabu, 7 Disember 2016

Tips Penjagaan Wajah daripada Meera Organik

Assalamualaikum / Hai..

Terima kasih kerana sudi buka entri Meera yee.. Tulisan ini adalah berdasarkan pengalaman, pembacaan dan salinan daripada mana-mana bahan pembacaan Meera sendiri..

[ Wajib baca jika akak / adik ada masalah macam di bawah ni ]

            Akak salah seorang yang ada masalah jerawat teruk? Akak tidak berseorangan..kebanyakan orang akan mengalami masalah jerawat. Perbezaan jerawat setiap orang adalah sikit atau banyak jerawat tersebut. Akak dah kenal pasti penyebab naiknya jerawat di muka akak. Di sini Meera akan kongsikan mengenai masalah ini dan petua yang boleh membantu akak.

            "Kebiasaan 1/5 orang daripada golongan umur 12-15 akan mengalami masalah jerawat. Dan ia membuat kan satu-satu nya masalah kulit yang amat sukar untuk di rawati. Jerawat terbentuk dalam liang kulit seseorang. Liang adalah pembukaan di muka kulit, di mana rambut yang sangat halus selalu tumbuh. Kemudian kelenjar minyak disambungkan ke liang untuk menghasilkan bahan yang dipanggil sebum. Sebum pula benda yang melincirkan rambut dan kulit itu."

Sumber: Myjerawat

Sebelum Meera bagi Petua Hilangkan Jerawat, jom kita semak dulu penyebab jerawat jeragat pada muka akak / adik tu


Di sini Meera akan senarai 7 Punca jerawat. >> Baca Sampai Habis yee..



1. Masalah hormon


Bagi seorang remaja, kelenjar sebaceous mengembang dan mengeluarkan lebih banyak sebum di bawah pengaruh hormon yang dikenali sebagai hormon androgen. Hmm...sebab tulah kalau kita tengok hari ini lebih ramai dari kalangan remaja perempuan dan awal dewasa yang mengalami masalah jerawat berbanding wanita dewasa. Walaubagaimanapun, kebiasaannya, liang sebaceous yang hasilkan sebum ni akan semakin berkurangan apabila meningkat dewasa.

2. Masalah Jangkitan Bakteria

Terdapat bakteria yang dikenali dengan nama Propionibacterium acnes. Ini adalah salah satu bakteria yang biasa ditemui dalam sel kulit. Sumber makanannya ialah sebum dan sel-sel mati pada permukaan kulit. Orang yang mempunyai masalah jerawat biasanya mempunyai lebih banyak bakteria ini pada kulit mereka. Oleh itu, berhati-hati semasa menyentuh jerawat kerana ia boleh memindahkan  bakteria ini ke bahagian yang lain pula.

3. Pengambilan makanan

Isu pemakanan jadi punca jerawat sebenarnya masih tidak dapat dibuktikan dengan jelas. Tapi memandangkan diet pemakanan kita mempunyai kesan langsung terhadap insulin dalam badan kita, maka ia juga boleh mempengaruhi hormon-hormon lain dalam tubuh termasuklah hormon androgen tadi. So, secara tak langsung, adalah juga kaitannya pemakanan kita tadi sebagai penyebab pertumbuhan jerawat. Seeloknya elakkan makanan yang berminyak dan pedas. Makanan pedas jika selalu diambil boleh mengaktifkan keradangan pada jerawat.

4. Stress

Percaya atau tidak, lagi anda stress, lagi banyaklah jerawat yang akan keluar. Berterusan dalam stress hanya akan memburukkan lagi simptom jerawat anda. Walaubagaimanapun, dengan rawatan yang betul, jerawat masih boleh dicegah. Stress teruk boleh menyebabkan radang terhadap jerawat. Hal ini kerana adrenalin serta hormon androgen yang ada dalam badan dikeluarkan secara berlebihan apabila kita stress dan menjadi punca lebih banyak jerawat yang keluar.

5. Penggunaan kosmetik dan alat solek

Jika anda selalu menggunakan alat solek dan kosmetik pada wajah, tetapi tidak membersihkannya dengan baik, maka ini boleh menjadi penyebab tumbuhnya jerawat. Pilihlah alat solek yang berasaskan bahan semulajadi untuk kulit lebih sihat. Memilih alat solek yang mengandungi bahan terlarang dan merbahaya hanya akan memburukkan lagi keadaan anda.

6. Pancaran cahaya matahari

Sebenarnya cahaya matahari bukanlah penyebab utama masalah jerawat. Walaubagaimanapun, haba yang dihasilkan oleh cahaya matahari kepada anda boleh menyebabkan kulit anda berpeluh dan berminyak sekaligus menyebabkan liang roma anda juga tersumbat.

7. Pakaian

Haa..jangan tak tau..pakaian anda juga boleh jadi punca anda ditumbuhi jerawat terutamanya pada bahagian belakang badan. Belakang badan kita juga mempunyai ribuan kelenjar dan liang roma yang boleh memerangkap sebum dan minyak. Oleh itu, pakailah pakaian yang sesuai dengan iklim tropika di Malaysia ni. Pakaian yang sesuai ialah yang memudahkan pengudaraan pada kulit anda dan bersih. Bukanlah bermaksud anda perlu mendedahkan aurat yer..Menurut satu kajian, memakai pakaian tertutup yang tidak mendedahkan kulit anda secara langsung semasa keluar boleh mengelakkan masalah seperti kanser kulit dan jangkitan bakteria akibat pencemaran. Itulah salah satu hikmahnya orang Islam disuruh menutup aurat..selain menjaga maruah dan keaiban diri(Mendedahkan parut dan sebagainya yang tidak elok dilihat). Orang yang malas mandi juga lebih berisiko mendapat jerawat pada bahagian badan.


Dah tau puncanya, kan? So, kalau boleh elak, kita elakkan. Kalau dah ada jerawat, bagaimana pula cara nak mengatasinya atau menghilangkan jerawat dengan berkesan?


Cara menghilangkan jerawat



Himpunan Petua Hilangkan Jerawat(Secara tradisional)
Sumber: PetuaTradisional.com
1. Rendam sehelai daun sirih di dalam segelas air panas atau di dalam bekas yang sesuai. Tunggu hingga sejuk dan daun layu. Selawat Nabi sebanyak tiga kali dan basuh muka dengan air tersebut. Selepas itu jangan dilapkan, biarkan hingga kering sendiri.

2. Ambil beberapa helai daun jambu biji yang masih muda, bahagian pucuknya. Cuci hingga bersih dan ramas daun tersebut dengan air. Kemudian cuci muka anda dengan air perahan jambu biji tersebut. InsyaAllah, anda dapat lihat hasilnya setelah beberapa hari.

3. Ambil sedikit asam jawa dan beberapa inci kunyit hidup. Tumbuk kunyit itu dan campurkan dengan asam jawa dan sedikit air. Setelah campuran itu sebati, sapu ratakan ke seluruh muka anda. Biarkan kira-kira 20 minit. Kemudian ketika anda mandi , basuhlah dengan bersih . Jika selalu diamalkan , muka anda akan sukar ditumbuhi jerawat dan kulit menjadi lebih halus.

4. Sediakan campuran bedak sejuk dengan garam dan air asam jawa. Selawat pada Nabi tiga kali. Sapukan di tempat jerawat. InsyaAllah, jerawat akan beransur hilang.

5. Basuh muka dengan air basuhan beras. Biarkan ia kering sendiri. Setelah kering cuci dengan air bersih. Amalkan selalu.

6. Bersihkan muka sehingga bersih. Kemudian cuci dengan air kelapa tua. Biarkan ia kering sendiri. Bilas dengan air bersih. Amalkan tiga kali seminggu.

7. Sediakan campuran air limau nipis dengan satu sudu minyak masak. Sebelum tidur, sapukan campuran tadi ke seluruh muka anda. Sekiranya anda merasa pedih, itu hanya sementara. Esok paginya ambil beberapa keping asam gelugur (asam keping) dan rendam dalam air panas. Setelah sejuk atau suam, basuhlah muka anda dengan air itu. Ambil asam dan gosokkan ke seluruh muka anda. Kuatkan gosokan anda pada tempat-tempat yang berparut. Biarkan beberapa minit, kemudian barulah dibasuh dengan air biasa. InsyaAllah , muka anda akan menjadi licin dan bersih.

8. Sapukan sedikit larutan tepung kanji bercampur air di sekeliling jerawat yang timbul. InsyaAllah ia akan membantutkan pertumbuhan jerawat tanpa sebarang parut.

9. Hilangkan jerawat dengan sebungkus daun teh (masih hijau). Rendam dalam bekas air dan didihkan daun teh tersebut. Kemudian lekatkan ke jerawat.

10. Bancuh satu sudu susu tepung dengan sedikit air. Tempek pada keseluruhan muka setiap malam. Setelah kering, bilas dengan air suam. Amalkan setiap hari.

11. Sejukkan sedikit kanji nasi. Sapukan pada jerawat dan biarkan ia kering dengan sendirinya di muka. Cuci dengan air suam. Amalkan setiap hari sehingga jerawat berkurangan.

12. Rendam beberapa keping asam gelugur (asam keping) selama satu malam. Tumbuk beberapa helai daun pucuk jambu batu hingga halus. Campurkan kedua-dua bahan dan sapukan pada keseluruhan muka. Amalkan dua kali seminggu.

13. Campurkan putih telur (ayam kampung) bersama satu sudu tepung jagung danminyak zaitun. Gaul rata dan kemudian sapukan ke seluruh muka. Biarkan sehingga kering dan kemudian bilas dengan air suam. Amalan ini elok untuk kulit bermasalah dan boleh membantu mengatasi jerawat. Amalkan dua kali seminggu.

14. Giling segenggam beras bersama segenggam daun inai hingga lumat. Bulat-bulatkan adunan sebesar duit syiling 5 sen dan jemur hingga kering. Simpan dalam bekas kedap udara. Apabila hendak menggunakannya, titis beberapa titik jus limau nipis dan sapukan pada keseluruhan muka dengan menggunakan belahan kentang. Amalkan dua kali seminggu.

15. Asah sedikit kulit kayu manis atau ambil sedikit serbuk kayu manis dan campurkan dengan sedikit madu. Tempelkan ke muka sebelum masuk tidur. Bilas dengan air bersih pada keesokan paginya. Amalkan tiga kali seminggu.

Meera Nak Tanya, Akak Nak kan cantik macam gambar di bawah..



Dalam entri ini juga Meera akan kongsikan cara semula yang nenek moyang selalu guna untuk hilangkan Jerawat, Jeragat, Parut dan masalah muka yang lain.. Bahan-bahan yang digunakan mereka sangat mudah nak di cari..nak tau tak kat mana..?

.
.
.
.
.
.
.
Tempatnya ialah di dapur je..hehehehe..
.
.
Aikk kenapa di dapur..?
..
..
Yee bahan di dapur kebanyakkannya boleh menjadi ubat setiap masalah yang selalu kita hadapi..
..
..
Tapi di sini Meera akan kongsikan 3 bahan yang sangat asas untuk hilangkan masalah jerawat, jeragat dan parut.
.
.
3 Bahan asas seperti berikut :



Kulit Kayu Manis



Manfaat Kulit Kayu Manis
Manfaat kayu manis untuk wajah dan jerawat juga dapat diperoleh dengan membuat campurkan 1 sdm bubuk kayu manis dengan 3 sdm madu, lalu oleskan pada daerah yang terserang jerawat. Biarkan selama kurang lebih 20 menit sebelum membersihkannya dengan air hangat. Selain kayu manis digunakan untuk menghilangkan jerawat dan meremajakan kulit. Pasta ini juga dapat merangsang oksigen dan darah ke permukaan kulit. Disarankan untuk tidak terlalu sering menggunakan pasta ini karena dapat menyebabkan iritasi pada kulit.
.
MELEMBUTKAN KULIT
Manfaat bubuk kayu manis sangat baik digunakan untuk mengangkat sel kulit mati. Hal ini akan membuat kulit lebih bersinar dan dapat meningkatkan kekenyalan kulit. Untuk melembutkan kulit, bubuk kayu manis dapat dikombinasikan dengan garam, minyak almond, madu atau minyak zaitun, lalu oleskan secara merata pada kulit untuk membuat kaki lebih mulus.
.
.
MEMPERBAIKI KULIT
Sifat anti-bakteri dan anti-jamur yang dimiliki kayu manis berguna untuk mencerahkan kulit. Caranya adalah dengan membuat masker yang terdiri dari pisang, yoghurt, dan kayu manis, lalu gunakan secara merata pada kulit. Biarkan sampai kering lalu bersihkan dengan menggunakan air hangat. Hal ini juga dapat membantu untuk meningkatkan kesehatan kulit.

Bunga Cengkih


Manfaat Bunga Cengkih yg wajib anda perlu tahu untuk merawat masalah wajah
.
1. Sumber antioksidan
Manfaat pertama cengkeh untuk kecantikan adalah sebagai sumber antioksidan. Minyak esensial cengkeh kaya akan mineral seperti kalium, natrium, fosfor, besi, vitamin A dan C. Dengan kandungan nutrisi tersebut, minyak cengkeh mempu menjadi antioksidan yang sangat baik untuk menjaga kesehatan dan kecantikan kulit.
.
2. Mengatasi jerawat
Minyak cengkeh juga merupakan salah satu minyak yang sangat ampuh untuk mengatasi masalah jerawat. Minyak cengkeh bersifat anti-mikroba yang dapat membunuh bakteri penyebab jerawat. Untuk menggunakannya sangat mudah sekali, anda cukup mengoleskan minyak cengkeh pada kulit anda yang berjerawat. Dengan demikia, kuman akan mati dan jerawat akan sembuh.
.
3. Menghilangkan nota atau flek hitam pada kulit
Noda atau flek hitam pada kulit memang sangat mengganggu sekali, noda hitam membuat wajah menjadi kusam dan gelap, sehingga membuat kita menjadi tidak percaya diri. Namun anda tak perlu kahwatir, masalah noda atau flek hitam dapat diatasi dengan menggunakan minyak cengkeh. Cara menggunakannyapun sangat mudah sekali, yaitu anda oleskan minyak cengkeh pada kulit anda yang terdapat noda atau flek hitam.
.
4. Mengatasi selulit
Selulit atau stretc marks merupakan kondisi kulit dimana kulit terdapat guratan-guratan halus karena tubuh mengalami penurunan berat badan secara derastis, hal ini biasanya terjadi pada ibu setelah melahirkan atau mereka yang melakukan diet ketat. Keadaan kulit yang bergurat-gurat tersebut tentu sangat mengganggu penampilan. Nah anda dapat mengatasi masalah selulit tersebut dengan menggunakan minyak cengkeh. Caranya anda tinggal mengoleskan minyak cengkeh pada kulit yang mengalami selulit.
..
Madu Lebah / Madu Kelulut


Meera lebih suka madu kelulut kerana rasa dia ada sedikit masam-masam manis berbanding dengan madu lebah rasa terlalu manis.
.
KHASIAT PRODUK LEBAH KELULUT
.
• Madu Kelulut – warnanya lebih jernih berbanding madu hutan biasa dan rasanya manis bercampur sedikit masam. Madunya mempunyai banyak khasiat untuk memulihkan pelbagai penyakit kronik dan sangat berguna dalam bidang perubatan dan kesihatan.
• Dalam Al-Quran terdapat satu surah yang dinamakan An-Nahl bererti lebah berdasarkan firman Allah dalam ayat 68 dan 69 ertinya: “Dan Tuhanmu mengilhamkan kepada lebah: Buatlah sarang-sarang di bukit-bukit, di pohon-pohon kayu dan di tempat yang dibuat manusia.”
• “Dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat ubat yang menyembuhkan bagi manusia. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda (kebesaran Tuhan) bagi orang-orang yang memikirkan.”
• Madu berasal daripada sari bunga dan menjadi ubat bagi pelbagai penyakit manusia. Khasiat madu sebagaimana disampaikan al-Quran telah dibuktikan secara ilmiah oleh pakar perubatan.
• Khasiat madu kelulut termasuklah meningkatkan metabolisme badan, menambahkan tenaga batin, menjaga kecantikan, menguatkan wanita yang baru bersalin dan merawati pelbagai penyakit dan kecederaan dalaman.
• “Sama seperti lebah madu, kelulut juga menghasilkan madu dan propolis yang kaya dengan khasiat seperti antioksidan yang tinggi. “Madu kelulut rasanya agak masam berbanding madu biasa dan warnanya lebih cerah,” “Madu kelulut lebih mahal dibandingkan dengan madu lebah biasa kerana kurang di pasaran.” – Pegawai Penyelidik, Pusat Penyelidikan Strategik MARDI, Mohd Fahimee Jaafar
• Penyakit yang dilaporkan sembuh melalui kaedah rawatan tradisional mengunakan hasilan lebah kelulut termasuk (Mengikut Laporan Akhbar Utusan Malaysia 20 Mei 2011) ialah Diabetis mellitus (kencing manis), Strok, Hepatitis (Hati), Kanser, Hipentensi (Darah Tinggi) dan Batu Karang.
• “Hasil penyelidikan itu memberi nilai tambah kepada madu tempatan menyebabkan permintaan melebihi bekalan. Ini kerana, madu lebah diketahui mengandungi bahan anti-oksidan yang tinggi dan ia amat baik untuk kesihatan,” – Pengarah Kampus Kesihatan USM, Prof. Datuk Dr. Mafauzy Mohamed. Utusan Malaysia, 9 Jun 2011
• Kajian telah dilakukan di Mardi menunjukkan madu kelulut mempunyai nilai dalam perubatan tertentu. Kajian awal yang dilakukan di Pusat Penyelidikan Teknologi Makanan, Mardi menunjukkan asid fenilpropanaoik, asid protocatechuik dan asid 4-hidroksifenilasetikadalah di antara bahan utama yang telah berjaya dikenalpasti dalam madu kelulut. Bahan-bahan ini tergolong dalam kumpulan asid fenolik bebas dan kehadirannya dalam madu kelulut memberikan jumlah keseluruhan sebanyak g/g berat kering.
• Asid fenolik bebas merupakan bahan aktif yangm300 boleh bertindak sebagai antikanser dan antioksidan dan bahan ini lebih mudah untuk diserap dalam tubuh manusia berbanding bahan aktif lain seperti flavonoid.
• Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) juga telah merekodkan bahawa madu mempunyai khasiat dari segi perubatan. Kajian makmal telah dilakukan ke atas tikusyang telah disuntik dengan diabetes menunjukkan madu berupaya menurunkan glukosa selain daripada itu ia mampu mengurangkan kerosakan fungsi ginjal dandapat mengurangkan stress aksidatif. Selain itu kajian pada tikus yang telah di buang ovari untuk kajian menapous menunjukkan madu mengurangkan atrofi pada uterus dan vagina serta meningkatkan ketebalan trabekular tulang yang mana bermakna ia membantu manguatkan tulang melalui penyerapan kalsium.

TAPI AKAK NAK BUAT SEMUA AGAK RUMIT LAA..
NAK TUMBUK LAGI.. NAK BANCUH LAGI.. LECEK KAN..?
.
.
.
TAPI AKAK JAGAN RISAU MEERA DAH BUATKAN SEMUA TU UNTUK AKAK..
.
.NAK KAN..?
.
.
NAK KAN..KAN..KAN..?

.
.
Jawab la kak.. NAK MEERA..
..
Syukur.. Meera dah berjaya ramai orang yang ada masalah muka macam akak / adik..
..
Ok sekarang akak boleh tengok barang bawah ini..
..
..
Saya yakin akak akan puas hati dengan barang bawah ni kalau akak dah baca manfaat di atas tadi..
.
.
Tengok ni..
.
.
NAK MEERA BANTU MASALAH JERAWAT, JERAGAT AKAK..?
.
Meera mencari 55 orang sahaja yg ada massalah mukee 
dan dh cuba mcm2 produk tp tak menjadi.
Nak try plak kpd produk organik dan diyakini selamat.
Cukup 55 orang Meera akan tamatkan promosi.
Meera akan bantu massalah akak sebaiknya.
.
RAMUAN TRADISIONAL, ADUNAN MODEN
Kenapa sabun ni dipanggil sabun organic >> sila bacaa yee..
.
.
BUNGA CENGKIH - Terbukti sejak berzaman, mampu merawat masalah je.rawat dan je.ragat. lepas pakai sabun ni bg yg selalu naik je,rawat tu pasti je.rwat segan dh nk kuar.
.
KULIT KAYU MANIS – Atuk - atuk dulu slalu guna untuk hilangkan pa.rut. Tak kiralah parut tu kat muke ke kat ba.dan kee, mesti diorang guna. Kan mudah nak cari, kat dapur kite pun ada. Tp x pyh la nk tumbuk bagai, pakai je sabun Meera ni. Pa.rut tu akan pudar sendiri.
.
MADU KELULUT KAMPUNG – semua orang tau madu adalah penawar segala penya.kit, kecuali mati je xde ubat. Maduu satu lagi tuu memang cari penya.kit laa.hehe
.
COLLAGEN – Skrg ni dah popular collagen akan mencan.tekkan dan memutihkan ku1it. Lepas ku1it dh dirawat, dia akan mencantekkan plak.
.
VITAMIN C – daripada ekstrak buah akan mempercepatkan pertumbuhan sel ku1it baru. Bila ku1it dah baru je.rawat pun dah malu nak tumbuh.
.
BAHAN – menggunakan semua bahan disediakan sendiri dari dapur dan homemade
.
MEERA ORGANIK SOAP
============
ü   Merawat masalaah mukee
ü   Mempercepat pertumbuhan sel ku1it baru
ü  Mencegah pertumbuhan je.rawat dan je.ragat
ü  Menghilangkan parut je.rawat
ü  Memutih dan menyihatkan
ü  meningkatkan keanjalan ku1it ( org berusia )
ü   menghalang blackhead dan whitehead
ü   mengecilkan pori
ü  mencerahkan ku1it kusam
ü  ini bukan produk AJAIB
ü  TAPI akan membantu masalah mukee akak



.
TIPS JIMAT >> 1 ketul sabun tahan selama 2 bulan --> sila potong menjadi 3 bahagian sabun
.
Okayy.. Akak Meera nak bagi offer terbaik hari nii.. harga MURAH dari biasa + PERCUMA postage + FREE gift (selagi masih ada)
.
>>> SEKARANG ramai orang dah beralih kpd sabun organik dh.. lambat memang rugi , kebiasaan stok slalu habis. Seriuss kadang-kadang tak sempat nak bancuh org dah tempah..TERPAKSA preorder. huru hara hidup Meera sekarang.
.
Wasap Meera sekarang yee.. 
taip ‘muka organik’ 013 2555 157
taip ‘muka organik’ 013 2555 157
.
atau TINGGALKAN nombor fon ye nanti Meera wasap laju-laju yee..







Tiada ulasan:

Catat Ulasan